Terminy i miejsce szkolenia oraz koszt do uzgodnienia.
Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi z wykorzystaniem nowoczesnych środków dydaktycznych, prezentacji multimedialnych.
Szkolenia skierowane są do pracowników nadzoru – dyrektorów i wicedyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz nauczycieli, psychologów i pedagogów.
- Teorie inteligencji wielorakich Howarda Gardnera w praktyce edukacyjnej.
Zastosowanie teorii inteligencji wielorakich w tworzeniu nowych rozwiązań edukacyjnych oraz w budowaniu efektywnego środowiska wychowawczego i uczenia się. Teoria inteligencji wielorakich H.Gardnera, ich istota w doskonaleniu przestrzeni edukacyjnej. - Zmiany w prawie oświatowym od 01 stycznia 2018 r.
Zmiany organizacyjne i strukturalne systemu oświaty. Transformacja ustroju szkolnego. Zapoznanie z regulacjami prawnymi obowiązującymi od dnia 01 stycznia 2018 r. Omówienie treści nowej ustawy – Prawo oświatowe. - Kształtowanie kompetencji kluczowych w praktyce szkolnej.
Kompetencje dyrektora, nauczycieli i innych pracowników szkoły, ich znaczenie, wpływ na efektywność pracy placówki. Istota i znaczenie kompetencji kluczowych w doskonaleniu przestrzeni edukacyjnej. Monitorowanie i ewaluacja jako niezbędne formy nadzoru pedagogicznego w procesie wzbogacania kompetencji. Analiza problematyki kompetencji w kontekście rozważań Combsa, Coveya i raportów edukacyjnych. Istota wartości. - Przeciwdziałanie procesom agresji, nienawiści i wykluczeniu społecznemu. Istota tolerancji.
Znaczenie kompetencji i wartości w przeciwdziałaniu agresji, nienawiści i wykluczeniu społecznemu. Analiza problematyki w kontekście rozważań Combsa, Coveya i De Corte oraz raportów edukacyjnych. Istota tolerancji i profilaktyka. - Kurs z zakresu andragogiki (pedagogiki dorosłych).
Subdyscyplina pedagogiki zajmująca się kształceniem dorosłych – przybliżenie procesów kształcenia, wychowania, samokształcenia ludzi dorosłych, analiza celów, treści, systemów, form i metod w/w procesów oraz uwarunkowania społeczne, ekonomiczne, kulturowe, cywilizacyjne i biologiczne w pracy z osobami dorosłymi. - Zarządzanie klasą. Klasa szkolna w świetle zjawisk i procesów grupowych.
Zapoznanie z determinantami skutecznego zarządzania. Zapoznanie z istotą pracy zespołowej jako jednego z głównych elementów doskonalących jakość pracy placówki oświatowej. Budowanie otwartości na środowisko lokalne, kulturę, sztukę, sport. - Budowanie efektywnego środowiska wychowawczego i uczenia się.
Wdrażanie treści z programu Golden Five oraz treści inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Budowanie potencjału społecznego nauczycieli i uczniów. Tworzenie klimatu pracy w placówce oraz warunków do pracy zespołowej. Wdrażanie w placówce systemu zarządzania jakością. Współdziałanie ze środowiskiem lokalnym. - Wolontariat jako główny determinant budowania efektywnego środowiska wychowawczego.
Rok szkolny 2016/2017 „Rokiem Wolontariatu”. Idea oraz propagowanie wolontariatu, uwrażliwienie na cierpienie, samotność i potrzeby innych, kształtowanie postaw prospołecznych. Wolontariat w szkole – przykłady dobrych praktyk. - Proces budowania przestrzeni edukacyjnej, efektywnego środowiska wychowawczego i uczenia się.
Istota pracy zespołowej jako jeden z głównych elementów doskonalących jakość pracy placówki oświatowej. Szkoła jako miejsce rozpoznawania specyficznych trudności edukacyjnych oraz predyspozycji i uzdolnień uczniów, udzielanie im indywidualnego wsparcia. Przykłady dobrych praktyk budowania pozytywnej przestrzeni edukacyjnej dla ucznia. - Tworzenie środowiska uczenia się w świetle treści programów Unii Europejskiej.
Priorytety edukacji europejskiej. Adaptacja dobrych wartościowych rozwiązań ze szkół Europy. Podniesienie poziomu wiedzy ogólnej obywateli, wiedzy o Unii Europejskiej, Europie, otaczającym ich świecie. Zapoznanie w obszarze edukacji z głównymi kierunkami działalności Unii Europejskiej. - Ochrona danych osobowych w placówce oświatowej.
Podstawy prawne dotyczące ochrony danych osobowych, zasady postępowania pracowników przy przetwarzaniu danych osobowych, prawa i obowiązki pracowników wynikające z ustawy, znaczenie pojęć zawartych w ustawie o ochronie danych osobowych, wzory dokumentów związanych z ochroną danych osobowych, ochrona danych osobowych zawartych w systemie informacji oświatowej. - Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Zapoznanie ze zmianami prawnymi dotyczącymi organizowania kształcenia i wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zasady udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświatowych. - Pomoc psychologiczno – pedagogiczna uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zasady organizowania kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, tworzenie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych, opracowywanie szkolnego systemu wspierania uczniów, karta indywidualnych potrzeb ucznia, plan działań wspierających. - Radzenie sobie ze złożonymi problemami dydaktycznymi i wychowawczymi w klasie szkolnej.
Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych uczniów. Powodzenie lub niepowodzenie w nauce jako istotny czynnik psychicznego rozwoju dziecka. Jak pomóc dzieciom, które nie radzą sobie z obowiązkami szkolnymi ? Nauczyciel najbliższym partnerem rodziców w złożonym i trudnym procesie przezwyciężania problemów dydaktyczno – wychowawczych. - Bezpieczeństwo w placówce oświatowej. Wychowanie dla bezpieczeństwa.
Realizacja zadań związanych z realizacją rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”, wspieranie nauczycieli w działaniach na rzecz bezpieczeństwa w szkole/placówce, poprawa stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach, opracowywanie ryzyka zawodowego na poszczególne stanowiska pracy. - Metody pracy z dzieckiem przewlekle chorym w szkole ogólnodostępnej.
Pojęcie choroby przewlekłej, rodzaje i przyczyny najczęściej występujących chorób przewlekłych, którymi dotknięte są dzieci, problemy dzieci przewlekle chorych i ich rodzin, zasady opieki nad dzieckiem nieuleczalnie chorym w szkole, indywidualny program stymulacji rozwoju dziecka przewlekle chorego. Przedstawienie technik uczenia się i nauczania w kontekście choroby. - Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w dydaktyce i opiece.
Szkolny program wspierania rozwoju dziecka młodszego. Działania mające przyczynić się do zachęcenia dzieci do szkoły, do nauki i pomóc odnaleźć się i zaadoptować w nowych warunkach. - Niepowodzenia szkolne uczniów i sposoby ich eliminowania.
Przyczyny niepowodzeń szkolnych oraz czynniki determinujące powodzenie lub niepowodzenie. Eliminowanie niepowodzeń szkolnych, zapobieganie niepowodzeniom oraz wspieranie ucznia w przezwyciężaniu trudności w nauce. Realizacja programu profilaktyki niepowodzeń szkolnych. - Problem krzywdzenia dzieci w aspektach psychologicznym i prawnym.
Diagnoza zjawiska przemocy wobec dzieci: krzywdzenie fizyczne, emocjonalne, seksualne, zaniedbania, rozumienie zjawiska i jego źródeł, zapewnienie bezpieczeństwa i troskliwej opieki, pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Umiejętność rozpoznawania przypadków oraz zasady podejmowania działań profilaktycznych. - Delegowanie uprawnień w procesie budowania jakości pracy placówki oświatowej.
Delegowanie uprawnień jako istotny element w doskonaleniu jakości pracy placówki, istotny element koncepcji pracy, efektywności działań, poczucia współodpowiedzialności, spożytkowania potencjału tkwiącego w zespołach pracowniczych, budowania systemu kontroli zarządczej oraz szkoły zarządzającej wiedzą. - Ewaluacja w praktyce szkolnej.
Diagnoza i ewaluacja w praktyce szkolnej, ewaluacja jako narzędzie nadzoru pedagogicznego, konstruowanie przykładowych narzędzi do ewaluacji w wybranych obszarach, projekty ewaluacyjne, raporty z realizacji raportów ewaluacyjnych. - Doskonalenie form pracy zespołowej nauczycieli w placówce oświatowej.
Zapoznanie się z istotą pracy zespołowej jako jednego z głównych elementów doskonalących jakość pracy placówki oświatowej, podkreślenie znaczenia pracy zespołowej w stosunku do indywidualnych działań podejmowanych przez nauczycieli, doskonalenie metod i form współpracy w gronie pedagogicznym, realizacja standardów kontroli zarządczej. - Znajomość siebie jako niezbędny warunek skutecznego odnajdywania się w zawodzie nauczyciela.
„Moja samoocena jako nauczyciela i wychowawcy”. Samoocena – sposoby jej dokumentowania. Zainteresowanie i skłonności zawodowe, rozpoznawanie ich. Kompetencje i samokontrola własnego działania. - Świetlica szkolna jako istotne ogniwo doskonalenia jakości pracy placówki.
Świetlica szkolna przestrzenią dla edukacji, rozwoju i zabawy. Zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej umożliwiającej wszechstronny rozwój dziecka, jego zainteresowań, uzdolnień i umiejętności z uwzględnieniem misji szkoły. - Nadzór pedagogiczny dyrektora placówki oświatowej.
Wymagania państwowe wobec placówek oświatowych, ewaluacja jako podstawowa strategia rozwoju edukacji, zapoznanie z filozofią i formami nadzoru pedagogicznego, autoewaluacja pracy szkoły w procesie zarządzania szkołą i w pracy nauczyciela. - Kontrola zarządcza. Ewaluacja w praktyce szkolnej.
Kontrola zarządcza jako ogół działań podejmowanych w szkole/placówce dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny i terminowy, standardy kontroli zarządczej, ewaluacja jako podstawowa strategia rozwoju edukacji, istota oraz efektywność pracy zespołowej, synergia pracy zespołowej. - Partnerska współpraca rodziców i nauczycieli w realizacji wspólnie wypracowanych wartości.
Ustalanie priorytetów, podejmowanie działań, współdziałanie z nauczycielami, dokumentowanie działań. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły. - Kurs na kierowników wypoczynku.
Podstawa prawna – Rozporządzenie MEN z dnia 30.03.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2016 r. Nr 218, poz. 452) dotyczącego warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz inne obowiązujące przepisy prawne, obowiązki kierownika wypoczynku. - Kurs na wychowawcę wypoczynku.
Podstawa prawna – Rozporządzenie MEN z dnia 30.03.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2016 r. Nr 218, poz. 452) dotyczącego warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, inne obowiązujące przepisy prawne, podstawowe obowiązki wychowawcy. - Kurs dla kierowników wycieczek szkolnych.
Przygotowanie nauczycieli do organizacji i kierowania wycieczkami szkolnymi zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dn. 28.08.2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2014 r. poz. 1150). - Kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą.
Przygotowanie wykwalifikowanej kadry kierowniczej w zakresie samodzielnego zarządzania placówkami oświatowymi. Kurs przeznaczony jest dla nauczycieli, dyrektorów, wicedyrektorów szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych. Głównym celem kursu jest uzyskanie wiedzy z prawa oświatowego oraz kompetencji do zarządzania szkołami lub placówkami oświatowymi. - Szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy.